6 februarie 2009

Obiective SMART

SMART este un acronim al caracteristicilor considerate esentiale pentru corecta formulare a unui obiectiv.

Aceste caracteristici sunt urmatoarele:

S – specific;
M – masurabil;
A – (de) atins/abordabil;
R – relevant;
T – incadrat in timp.

Exista mai multe versiuni/variante ale acestor caracteristici si, implicit, ale acronimului SMART. Diferentele dintre versiuni apar fie datorita traducerilor din limba engleza, fie din cauza modului de aplicare a lui. Astfel, Comisia Europeana, in Manualul privind Managementul Ciclului Proiectului, utilizeaza criteriile SMART doar in ceea ce priveste formularea indicatorilor de masurare a atingerii obiectivelor propuse. Cum indicatorii sunt legati de obiective, insa trebuie sa reflecte o imagine reala a gradului de atingere a acestora, este normal deci sa apara diferente de concept.

  • Specific – inseamna ca un obiectiv indica exact ceea ce se doreste a se obtine.

Un obiectiv specific este foarte clar exprimat, nu lasa loc de indoieli. Un obiectiv specific difera in primul rand de unul general. El vizeaza rezultate concrete, iar nu rezultate in general.

Ex: obiectiv general – “organizarea de training pentru angajatii institutiei X”
Ex: obiectiv specific – “organizarea de training pe tema scrierii de proiecte pentru angajatii din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.

Pentru a verifica daca un obiectiv este sau nu Specific, utilizati intrebari precum:

- Cine?
- Ce?
- Cand?
- Cum?
- Care este grupul tinta?

Nu este insa obligatoriu ca un obiectiv sa raspunda, in mod obligatoriu, la toate intrebarile de mai sus in acelasi timp.

  • Masurabil – inseamna ca un obiectiv poate fi cuantificat, fie cantitativ, fie calitativ.

Un obiectiv masurabil este cel care permite stabilirea cu exactitate a faptului ca a fost atins ori nu sau in ce masura a fost atins. De asemenea, un obiectiv masurabil permite monitorizarea progresului atingerii lui.

Ex: obiectiv general – “organizarea de training pentru angajatii institutiei X”
Ex: obiectiv specific – “organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.

Se poate vedea, in exemplul de mai sus, ca, prin compararea situatiei de la un moment dat cu obiectivul, se poate masura daca a fost atins ori nu sau in ce masura a fost atins (Ex: 50%, daca la training au participat doar 2 angajati).

Pentru a verifica daca un obiectiv este sau nu Masurabil, utilizati intrebari precum:

- Cat de mult(a)?
- Cat de multi(e)?

 

  • Abordabil/de Atins/realizabil – inseamna ca un obiectiv poate fi intr-adevar atins.

In acest sens, trebuie luate in considerare mai multe aspecte:

- prin definirea obiectivului nu se propune realizarea a ceva imposibil de atins in conditiile date (Ex: nu se poate realiza o autostrada intr-o saptamana si nici peste un ocean, daca adancimea apei in unele locuri este de cativa km.);
- obiectivul in cauza poate fi atins in conditiile proiectului, de catre organizatia sau persoana care este responsabila de realizarea lui. in acest sens, trebuie tinut cont de resursele existente, capacitatea organizatiei, timpul disponibil necesar.

In mod ideal, obiectivele trebuie sa nu depinda de actiunile unei alte entitati decat cea care are responsabilitatea realizarii lor.

Ex: obiectiv de atins/realizabil – “organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.
Ex: obiectiv nerealizabil: “organizarea unui training de 1 ora pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”, in conditiile in care acestia nu au nici macar studii medii si nu au mai vazut un proiect pana acum.De obicei, aceasta caracteristica se evalueaza tinandu-se cont de capacitatea organizatiei sau organizatiilor care depun proiectul si trebuie sa realizeze obiectivele.

 

  • Relevant – inseamna ca realizarea obiectivului contribuie la impactul vizat de proiect.

Realizarea unui obiectiv trebuie sa contribuie in mod nemijlocit la atingerea unui obiectiv mai mare, mai general. in acest sens, el trebuie sa vizeze un anumit impact.

Ex: in cazul de mai sus, in care obiectivul este “organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”, impactul proiectului este cresterea numarului de proiecte eligibile pe care le depune organizatia in cauza.

Daca impactul vizat ar fi altul – spre exemplu: organizatia X sa isi creasca numarul de proiecte eligibile scrise/redactate de alta organizatie – atunci obiectivul mentionat (“organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”) nu ar mai fi relevant deoarece angajatii mentionati nu ar scrie ei insisi proiectele.

Relevanta unui obiectiv se evalueaza in raport cu obiectivul general al acelui proiect.

 

  • Incadrat in Timp – inseamna ca obiectivul contine si data pana la care este prevazut a se realiza.

Legat de un obiectiv incadrat in Timp, stim cat ar trebui ca acesta sa se realizeze. Pentru a verifica daca un obiectiv este sau nu incadrat in Timp, utilizati intrebari precum:

- Cand?
- Pana cand?
- in ce perioada?

Ex: obiectiv in cadrat in timp – “organizarea in perioada 17-18 noiembrie 2005 a unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.

SMART este un acronim al caracteristicilor considerate esentiale pentru corecta formulare a unui obiectiv.

Aceste caracteristici sunt urmatoarele:

S – specific;
M – masurabil;
A – (de) atins/abordabil;
R – relevant;
T – incadrat in timp.

Exista mai multe versiuni/variante ale acestor caracteristici si, implicit, ale acronimului SMART. Diferentele dintre versiuni apar fie datorita traducerilor din limba engleza, fie din cauza modului de aplicare a lui. Astfel, Comisia Europeana, in Manualul privind Managementul Ciclului Proiectului, utilizeaza criteriile SMART doar in ceea ce priveste formularea indicatorilor de masurare a atingerii obiectivelor propuse. Cum indicatorii sunt legati de obiective, insa trebuie sa reflecte o imagine reala a gradului de atingere a acestora, este normal deci sa apara diferente de concept.

  • Specific – inseamna ca un obiectiv indica exact ceea ce se doreste a se obtine.

Un obiectiv specific este foarte clar exprimat, nu lasa loc de indoieli. Un obiectiv specific difera in primul rand de unul general. El vizeaza rezultate concrete, iar nu rezultate in general.

Ex: obiectiv general – “organizarea de training pentru angajatii institutiei X”
Ex: obiectiv specific – “organizarea de training pe tema scrierii de proiecte pentru angajatii din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.

Pentru a verifica daca un obiectiv este sau nu Specific, utilizati intrebari precum:
- Cine?
– Ce?
– Cand?
– Cum?
– Care este grupul tinta?

Nu este insa obligatoriu ca un obiectiv sa raspunda, in mod obligatoriu, la toate intrebarile de mai sus in acelasi timp.


  • Masurabil – inseamna ca un obiectiv poate fi cuantificat, fie cantitativ, fie calitativ.

Un obiectiv masurabil este cel care permite stabilirea cu exactitate a faptului ca a fost atins ori nu sau in ce masura a fost atins. De asemenea, un obiectiv masurabil permite monitorizarea progresului atingerii lui.

Ex: obiectiv general – “organizarea de training pentru angajatii institutiei X”
Ex: obiectiv specific – “organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.

Se poate vedea, in exemplul de mai sus, ca, prin compararea situatiei de la un moment dat cu obiectivul, se poate masura daca a fost atins ori nu sau in ce masura a fost atins (Ex: 50%, daca la training au participat doar 2 angajati).

Pentru a verifica daca un obiectiv este sau nu Masurabil, utilizati intrebari precum:
- Cat de mult(a)?
– Cat de multi(e)?


  • Abordabil/de Atins/realizabil – inseamna ca un obiectiv poate fi intr-adevar atins.

In acest sens, trebuie luate in considerare mai multe aspecte:
– prin definirea obiectivului nu se propune realizarea a ceva imposibil de atins in conditiile date (Ex: nu se poate realiza o autostrada intr-o saptamana si nici peste un ocean, daca adancimea apei in unele locuri este de cativa km.);
– obiectivul in cauza poate fi atins in conditiile proiectului, de catre organizatia sau persoana care este responsabila de realizarea lui. in acest sens, trebuie tinut cont de resursele existente, capacitatea organizatiei, timpul disponibil necesar.

In mod ideal, obiectivele trebuie sa nu depinda de actiunile unei alte entitati decat cea care are responsabilitatea realizarii lor.

Ex: obiectiv de atins/realizabil – “organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.Ex: obiectiv nerealizabil: “organizarea unui training de 1 ora pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”, in conditiile in care acestia nu au nici macar studii medii si nu au mai vazut un proiect pana acum.De obicei, aceasta caracteristica se evalueaza tinandu-se cont de capacitatea organizatiei sau organizatiilor care depun proiectul si trebuie sa realizeze obiectivele.


  • Relevant – inseamna ca realizarea obiectivului contribuie la impactul vizat de proiect.

Realizarea unui obiectiv trebuie sa contribuie in mod nemijlocit la atingerea unui obiectiv mai mare, mai general. in acest sens, el trebuie sa vizeze un anumit impact.

Ex: in cazul de mai sus, in care obiectivul este “organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”, impactul proiectului este cresterea numarului de proiecte eligibile pe care le depune organizatia in cauza.

Daca impactul vizat ar fi altul – spre exemplu: organizatia X sa isi creasca numarul de proiecte eligibile scrise/redactate de alta organizatie – atunci obiectivul mentionat (“organizarea unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”) nu ar mai fi relevant deoarece angajatii mentionati nu ar scrie ei insisi proiectele.

Relevanta unui obiectiv se evalueaza in raport cu obiectivul general al acelui proiect.


  • Incadrat in Timp – inseamna ca obiectivul contine si data pana la care este prevazut a se realiza.

Legat de un obiectiv incadrat in Timp, stim cat ar trebui ca acesta sa se realizeze.

Pentru a verifica daca un obiectiv este sau nu incadrat in Timp, utilizati intrebari precum:
- Cand?
– Pana cand?
– in ce perioada?

Ex: obiectiv in cadrat in timp – “organizarea in perioada 17-18 noiembrie 2005 a unui training pe tema scrierii de proiecte pentru cei 4 angajati din Departamentul de afaceri europene al organizatiei X”.


Fundatia LEADERS

Cream programe menite sa dezvolte potentialul de lider al fiecarui participant, bazate pe impartasirea de cunostinte, de experiente si de idei. Programele LEADERS sunt adaptate tuturor celor care doresc sa se dezvolte, indiferent de varsta sau nivelul de experienta, sunt inovative ca metodologie si tematica, sunt flexibile, incluzand si module in interval de timp scurt si sesiuni de durata mai lunga.

Comentarii

comentarii


Top
  • Newsletter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • Instagram
  • Pinterest